Turquetto, Metin Arditi 388-XI
---------------------------
Louvre Müzesinde, Tiziano’ya mal edilen, “Eldivenli Adam” isimli
tablodaki imzada “T” harfi koyu griyken, ismin geri kalanı “ICIANUS” un gri
mavi olduğu dikkatli gözle bile görülebilen farkın, malzemeleri farklı iki
boyadan kaynaklandığı uzmanlarca da doğrulanmıştır.
Peki, bu eser, Konstantinopolis
doğumlu, babası köle satıcısı, doğumunda annesi öldüğü için Rum sütannesi
Sofiya’nın emzirdiği, köle kızların eğitmeni Ermeni Arsinya’nın büyüttüğü,
hattat Celal Baba’dan el almış, gazi ve sokak bilgesi Mehmet Zeytunî’nin
arkadaşı ve sırdaşı, 1530’lı yıllarda “inançlarını
yalnızca resimde bulan, resme yansıtan, yaşamını resme odaklamış”, resim
eğitimi almak üzere Venedik’e kaçmış, roman kahramanı Eli’ye mi?...
Yoksa, kırkdört yıl Venedik’te
yaşamış, “kimseye kendini ispat etmek
istemeyen” üstadı Tiziano’nun verdiği adla anılan Hıristiyan Turquetto’ya
mı?…
yoksa, üstünde hamursuz ekmek,
birinde acı otlar, marul ve katı yumurta, diğerinde kuzu kemiği, üçüncüsünde
ise elma reçeli hurma ve kuru üzüm olan, üç tepsi ile İsa’nın ben yok etmeye değil tamamlamaya geldim dediği
“Haggada” dua kitabi, bulunan bir masada
“Son Akşam Yemeği” ni resmederken, 12 havariyi en büyük ressamların suretinde
çizip, kendi yüzünü bir elinde kırmızı bir kese, kafasında siyah bir kipa ile Yahuda’da
bulduğumuz Turquetto’nun, engizisyon cezasından kaçarak döndüğü
Konstantinopolis’te kılığına büründüğü Müslüman hamal Ali’ye mi ait?...
ona, gerçeğin, yalnızca
gerçeğin bu resmini yapmaya sevk eden, Venedik’teki paylaşım kavgalarına kurban
edilen gizli sevgilisi Yahudi Raşel üzerinden sisteme vurmak istediği darbe
miydi?...
Ankara’da doğan, yedi yaşından
beri yurt dışında yaşayan, Yahudi doğumlu, Katolik bir dadı tarafından
büyütülmüş, Protestan bir okula gitmiş, Budist bir hocanın öğrencisi, Ortodoks
bir kızla evli, “dinlere uzak” Metin
Arditi’nin resimler üzerine, soluksuz okuyacağınız, dördüncü kitabı.
----------------------------------
Can Yayınları Ağustos 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder