“Tayyip Erdoğan,
14 Ocak 2014 tarihli
AKP grup toplantısında,
cemaati Haşhaşîler'e
benzetti.
Konuşmasında
‘Acırsanız acınacak
hale gelirsiniz’
demesi de dikkat
çekti.” (*)
Haşhaşîler, İslam’da
Radikal Bir Tarikat, Bernard Lewis, 1028-44 / LXI
-----------------------------------------------------------------------------------
Ayrışma Tablosu
|
|||
632’de Muhammed’in ölümü ile
|
|||
Ebubekir halife seçildi.
Yanlıları seçimi mutabakatla
yaptılar.
|
Ali Yanlıları = (Ali Şiası) bunu
reddetti.
Gerekçeleri aileden gelen biri
olarak Ali’nin meşruiyetine dayanıyordu.
Mezhebe doğru evrilmelerinde iki önemli olay var.
|
||
765’de VI. İmam Cafer es-Sadık’ın ölümü ile
|
|||
Musa Kâzım VII. Ilımlılar tarafından İmam seçildi.
İmamlık XII. İmama kadar soyunda kaldı.
Bugün dahi Şia’nın çoğunluğu tarafından kaybolan XII. İmam’ın
beklenen İmam, Mehdi olduğuna, inanılır.
|
Büyük oğlu İsmail yanlıları,
aşırılar, İSMAİLÎLER= köken
itibariyle Haşşâşîn
|
||
969’da Muhammed’in kızı
Fatma’nın soyundan gelenler,
Fâtımîler,
Kuzey Afrika, Filistin ve Güney
Suriye’de hükmetmeye başladılar.
Kahire’yi ve inançlarının kalesi olacak cami-üniversiteyi el-Ezher’i
inşa ettiler.
Mekke, Medine, Hicaz ve Yemen’e
kadar
yayıldılar.
|
|||
Türkler, Sünnilerin yeni
muhafızları olarak ortaya çıkarken Fâtimîler arasında İsmailî radikallerle
muhafazakârlar arasında tarikat sırlarının saklanması veya açıklanması
konusunda tartışmalar ilk hizipleşmeyi doğurdu ve Dürzî kanat topluluktan
ayırdı.
|
|||
1094 yılında Fâtimî İmpratoru
VIII. Halife el-Mutansır’ın ölümüyle de topluluk birleşmez şekilde ikiye
ayrıldı.
|
|||
Bir yanda ilerlemiş yaşıyla
İsmailî liderlerin veliaht kabul ettiği büyük oğul Nizar’ın şahsında Nizracılar
|
Bir yanda da ardında kitle
desteği olmayan ve hamisi ordular kumandanına sığınmış Nizar’ın küçük kardeşi
el-Musta’lî’nin şahsında Mustacılar
|
Konuya daha önceden yaklaşmamış ve gerekli temel bilgileri
edinmemişseniz 232 sayfalık okunması emek isteyen bu kitabı almama neden, (*)
yukarıdaki alıntıya yanıt veren satır, sayfa ve bölümleri harf döverlere verip,
savurduğumda;
- Bir
görüşe göre, bu hareket büyük nüfuzlu feodallerin Sünnîlare karşı kendi
çıkarlarını savunmak için düzenlediği irticaî bir ideoloji iken,
- Bir
diğeri Selçukluların baskılarından kaygılanan farklı gurupların
ihtiyaçlarına göre biçimlenen, hoşnutsuz yığınları bir arada kucaklayan
bir tepki olarak görmekte,
- Bir
başkası da hareketi zanaatkârlara, şehirli yoksullara ve dağlık bölgelerin
köylü yığınlarına dayanan bir halk hareketi olarak nitelemektedir.
Özetle hareket pek çok kaynaktan beslenip pek çok harekete
yanıt vermiş, kimileri için yeni bir düzen getirmeye darbe aracı olmuş,
kimileri içinse Allah’ın dünya üzerindeki muradını geçekleştirmenin tek yolu
olarak nitelendirilmiştir. Tarihteki yeri bağlamında ise hareket;
- Zamanında
mevcut siyasî, sosyal ve dinî düzenler için köklü tehdit oluşturmuş,
- Halka
mal olup derinlerde kök salmış kuruntuları tetiklediğinde devirici ve
devrimci şiddet dalgalarıyla su yüzeyine vurmuş,
- Hasan
Sabah ve inananları, hoşnutsuzlukları ve dizginsiz öfkeyi, yeniden
düzenleyip yeni bir yola sokarak, tarihte eşi benzeri görülmemiş bir
uyum, disiplin ve amaçlı şiddet içeren bir ideolojiye sahip bir örgüt
yaratmışlarsa da
- Hareket
hedeflediği mevcut düzeni yıkamamış, nüfuz sahası ve sahaları giderek
daralmış, köylü ve tüccarlardan ibaret küçük ve uysal topluluklardan
oluşan azınlıkta kalan bir tarikat haline gelmiştir.
İşte paralel yapı denilen ve yukarıdaki alıntıda sözü
edilen Cemaate sözde kaynak Haşhaşî hareketini anlatan kitabın kısa bir özeti…
Dinime küfreden Müslüman olsa misali Cemaat de paralel mi, yoksa alıntıdaki sözleri söyleyen ile kesişen küme mi merak ediyorsanız alın
kitabı okuyun kararı siz verin. Kalın
tasasız ve sağlıkla etrafınız dolu kitapla…
----------------------------------------------
Kapı Yayınları, Mart 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder